Toyota Material Handling Sweden AB

Rutin uppdragstyp EM

Uppdaterad

SYFTE 

 Behov finns att följa och ha fokus på maskiner med funktionsavtal (RE-TU) som är ur drift, inte är i funktion att utföra avsedd uppgift som är verksamhetskritisk för kunden. Med uppdragstyp EM kan Service Operation hålla fokus så att dessa serviceorderuppdrag får uppmärksamhet och stöd så att maskinen ska komma tillbaka i funktion så snabbt som möjlig i samarbete med tekniker på plats. 

 BAKGRUND 

 Finns ingen uppdragstyp aktiverad idag i TMHSE som speglar att en maskin inte är i funktion att utföra avsedd uppgift som är verksamhetskritisk för kunden. Akut stillestånd. 

 GENOMFÖRANDE 

 Skapa serviceorderuppdrag 

 Scenario 1 

  • Kund med RE-TU avtal anmäler akut stillestånd på maskin som är kritisk för kunds verksamhet. 

  • Service Operations öppna serviceorderuppdrag med uppdragstyp EM och meddelar Reservdelar SO-numret. 

  • Service Operation kontaktar tekniker och skickar EM so/uppdraget till T-Stream 

 Scenario 2 

  • Kund kontaktar tekniker och anmäler akut stillestånd på RE-TU avtalsmaskin. 

  • Tekniker öppnar omgående serviceorder/uppdrag med uppdragstyp EM på maskinen, om hen har kunden i T-Stream, annars kontaktas Service Operation för öppnande av serviceorder/uppdraget. Service Operations öppna serviceorderuppdrag med uppdragstyp EM och meddelar Reservdelar SO-numret. 

  Sortera/Filtrera ta fram öppna/pågående EM 

  • T-Stream 

Tekniker kan filtrera och sortera på olika sätt i för att hitta dessa uppdrag, söka på uppdragstyp     EM, eller på prioritet som är 1 för uppdragstyp EM.  

  • M3      

SOS475 sortera på uppdragstyp 

När delen är levererad markeras uppdraget med * av Reservdelar. Uppdragstypen ändras av     Reservdelar från EM till BD och pushas om till teknikern.  

QlickView      

Användbara program för att söka Service Planning (uppdateras 2 ggr per dag) och SOA 

 Fokusering öppna/pågående EM 

  • Reservdelar bevakar dagligen serviceorderuppdrag med uppdragstyp EM. Teknikern får ett mail när EM-order har registrerats. När leveranstid är bekräftad eller någon annan typ av återkoppling finns får teknikern ett nytt mail. 

  • Service Operations tar veckovis på Triad möte upp läget för öppna EM. Dessa ordrar behandlas även två dagar i veckan när Service Operation har genomgång av sina KPI-värden. 

 Eskalering 

  • Beroende på situation så ska eskalering ske 1-2 veckor utan framsteg enligt den organisationsmatris vi har med början på SC. 

Reservdel kommer ej enligt plan 

  1. RD kontrollerar om artikeln finns i någon av lagerhusen. 

  1. RD skapar ASSET-ärende mot Mjölby direkt om artikeln inte finns på lager.     

  1. Kontroll av andra teknikers depåer. 

  1. Kontrollera tillgång hos externa leverantörer i den mån det är möjligt tex TVH. 

  1. SC eller tekniker kontrollerar med Truck Huset om möjligt lån av delar från lagertruck.  

 Tekniker har ej kompetens att utföra jobbet 

  • Gör servicechef medveten om problemet. I förlängningen får tekniker anmäla till utbildning. 

 Fler tekniker krävs för jobbet, men det finns ingen tillgänglig 

  • Kontakta Teamledare för mer resurser 

  • Kontakta till Servicechef 

warning Created with Sketch.