Toyota Material Handling Sweden AB

Ta ut oplanerade och planera servicear

Uppdaterad

Information på T-Space; Servicetjänster i Sverige | T-Space (omniacloud.net) 

Rutin Serviceplanering

GÅ IN I QLIKVIEW OCH VÄLJ AGREEMENT & FLEETANALYSISM3 

KLICKA IN PÅ EXEPTIONS  

 

 

VÄLJ SERVICE MANAGER, TRYCK F3 OCH SKRIV IN (SE) VÄLJ SEDAN SEBB TILL SERB. 

TRYCK SEDAN (SE) I DIVISION ON AGREEMENT, VÄLJ (SE) I DIVISION MACHINE PLACED AT 

VÄLJ (YES) I VALID AGREEMENT VÄLJ (YES) I VALID MACHINE. 

DUBBEL KLICKA PÅ AGREEMENT WITHOUT ACTIVITIES 

HÖGERKLICKA PÅ DEN FÖRSTA TILL VÄNSTER BÖJDA PILEN OCH DRA PILEN ÖVER CYCLE OCH VÄLJ SERVICE MANAGER, DEN ANDRA BÖJDA PILEN TECH SA LINE, DEN TREDJE BÖJDA PILEN CONTRACTED HOUER LTR. 

HÖGERKLICKA I MITTEN AV TABELLEN OCH VÄLJ SEND TO EXCEL. 

I EXCEL FILEN AKTIVERA REDIGERING, TA BORT RAD 2, LÄGG ETT FILTER PÅ RAD 1. 

 

😱🙀☠️

AVTALSTYP E60 SKALL ALDRIG PLANERAS. AVTALSTYPEN E60 ÄR LEASING INKLUSIVE ALLT OCH TRUCKAR MED DEN AVTALSTYPEN SKALL ALLTID SPÄRRAS I SAS120/I  

😱🙀☠️

För att spärra en truck, så att den inte kommer ut som en oplanerad maskin igen eller stoppa serviceutskick, markera trucken och tryck Ctrl2

Tryck Enter tills du kommer till SAS120/I. Ändra till 0-Nej. 

Preventiv SO:

0-Nej = Service spärras, trucken visas inte och syns inte i QV PM Planner tex. Trucken "försvinner".

2-Skapa SO = Service genereras



 TA AVTALSNUMMRET TILL SAS100 I M3, TA SEDAN INDIVIDEN OCH HITTA EN LÄMPLIG VECKA. 

FU-avtal och TU-avtal 

RK lägger planeringen och tar hänsyn till följande:  

• Eventuell information från ServiceAdmin.  

• Typ av servicetjänst som skall planeras.  

• Historik på maskinen.  

• Teknikerns planering.  

• Kundens planering (om det finns någon sen tidigare).  

• Ny truck; service inom 1 år.  

• Främmande fabrikat eller gammal truck; service inom 6 månader.  

• Är trucken begagnad och har ett Fritt FU inplanerat sker servicen inom 1 år efter att det fria FU:t utförts.  

 Rentalavtal  

RK lägger planeringen och tar hänsyn till följande:  

• Kontrakterade timmar.  

• Serviceintervaller.  

• Historik på maskinen.  

• Teknikerns planering.  

• Kundens planering (om det finns någon sen tidigare). 

FINNS DET INGEN TEKNIKER PÅ TRUCKEN SÖK PÅ ADRESSEN FÖR ATT SE VILKEN TEKNIKER SOM HÅLLER TILL I DET OMRÅDET ELLER TA KONTAKT MED DIN SC/TL. 

Information om serviceintervaller hittar du här https://tmhe.sharepoint.com/:x:/s/OperationsSE/EeIUBAZlxX1DkYCz2smDY10BJX_QKDuu-3csv3uo312fig?e=T7GOHd  

Man kan grovt säga 

0-500 TIMMAR = 1 SERVICE PER ÅR 

700-800 TIMMAR = 2 SERVICAR PER ÅR 

1000-2000 TIMMAR = 3 SERVICAR PER ÅR 

För att veta hur mycket tid en service skall ta tittar du här 

Planerad Tid FU - Power BI 

Klistra in modellen i sökrutan för att få upp rätt antal timmar. 

CF=0,5 h 

CD och CE oftast också 0,5 h.  

Priset avgör om det skall ta 1 h. Ligger priset runt 1000:- så sätter du 1 h. 

Gå till SAS100, klistra in avtalsnumret, markera & ctrl15 


 Blanka alltid rutan med placeringskundnumret & tryck Enter. Ibland kommer det upp flera placeringskundnumer, välj rätt kundnummer. Markera raden & tryck ctrl15.  


 Nu ser du maskinerna som ligger på avtal hos kund. Välj sorteringsordning Giltighetstyp. 

Är maskinen kundägd (tex avtalstyp 46C) markerar du den oplanerade maskinen & trycker ctrl17 för att se vilken service kunden skall ha. 


Här ser du att det skall utföras CD & CF. Backa med F12 


Markera trucken & tryck ctrl13 för att skapa nya rader. 

 

 

Skriv 1 på Lnr & 1 på ltp. Tryck sen ctrl1 

 

 

Nu skall du fylla i Aktivitet tex CD, Pln arbetstid (se tidigare i lathunden vart du hittar servicetiderna), Veckodag skall alltid vara 1=måndag, WZA01AA=vecka 

 

När allt är ifyllt tryck Enter 

 

 För att skapa rad 2, markera raden & tryck crtl3 för att kopiera. Skriv in Löpnr 2 för att skapa rad 2 osv 

 

Skriv in de ändringar du behöver göra. OBS!!! skall du ändra vecka är det VIKTIGT att du blankar Nästa orderdat innan du skriver in den nya veckan. Datumet styr nämligen när servicen skall genereras. Tryck Enter 

Nu har du planerat in när nästa service skall genereras. Backa med F3. 

 Återkoppling till tekniker och SC

Mail - Den planering som har förts in i M3 mailar RK berörda servicetekniker och SC. På detta sätt visar vi en transparens hur RK lägger planeringen. 










warning Created with Sketch.