Kundförändringar
Tips & Trix
Ändring av referens: Vill kunden ändra referens, ändrar vi det på CRS610 i LOC001, har kund serviceavtal måste serviceadmin även korrigera på de aktiva avtalen. På samma sätt som rental kommer behöva ändra hos dem.
Namnändring: Kontrollera avtal, skriv det nya namnet och sätt in i rätt avtalspärm
Fusion: Avtal avslutas och lägg in maskinerna på nytt kundnummer. Har det nya kundnumret ett nytt organisationsnummer behövs nytt avtal skrivas av antingen servicechef eller säljare.
Ändring av betalarkundnummer: Ska vi ändra betalare på en kund så kontaktas kundmaster för att göra ändringen I CRS610. Har vi aktiva serviceavtal måste vi även gå in i dessa och korrigera även där. Tryck CTRL 90 på avtalet, skriv in nya betalarkundnumret och enter. Då blir det rätt hela vägen. Glöm inte kontrollera öppna serviceordrar. Även eventuella rabatter i SOS800 och OIS800.
EDI-kunder:
Om kunden vill korrigera kundkrav mot vad de har idag måste de ändra sina kundkrav mot sin EDI-leverantör
Ifall vi får tillbaka fakturor även om vi har ändrat det kund vill, dubbelkolla så GLN-nummer stämmer. Det kan EDI-supporten hjälpa till med
90X- kunder: Kundmaster skriver alltid i CRS610, F6-texten varför kunden är spärrad. Kontrollera där.
Vilken faktureringsintervaller har kund?: Kontrollera i CRS610, tryck enter till CRS610/H
Ändra till samlingsfaktura: I CRS610, tryck CTRL 19. Ändra till samlingsfaktura, (SAMFAKT SO/SA)
1= per serviceorder, 2= för kunden. Ska ni lägga samlingsfaktura per kund måste det dubbelkollas så kund inte har samma betalare på flera olika placeringsorter
Kontrollera ifall fakturan är betald: Gå in i ARS200, fyll i betalaren som ligger på fakturan. Omfattning ska vara 1= Öppna fakturor eller 2= betalda fakturor. Sök på fakturanummer. Finns fakturan under öppna fakturor så är den inte betald än.