Toyota Material Handling Sweden AB

Ej leveransgodkänd truck

Uppdaterad

Vid leverans av en ny truck ska kunden så snart som möjligt kunna nyttja den i sin verksamhet. Om truckens funktionalitet brister och trucken inte kan börja nyttjas eller om trucken inte överensstämmer med avtalad specifikation, ska detta rapporteras som en leveransreklamation. Kunden kan reklamera genom att kontakta säljare, tekniker eller direkt till någon av Toyotas backoffice-funktioner.

 

Vid leverans av CB- och skjutstativtruckar genomför tekniker ett leveransbesök och kontroll av maskinen. Om ett fel enligt ovan uppdagas i samband med leveransbesöket ska detta rapporteras in som en leveransreklamation.

 

Produktavdelningen kommer vid varje nytt ärende som inkommer kontakta kund samt initiera utredning och åtgärd. 

Rapportera en leveransreklamation



Om det upptäcks att annan typ av truck (inte CB=motvikt eller reachstack=skjutstativ RRE) inte är leveransgodkänd ansvarar Leveransreklamationer tmhse.leveransreklamationer@se.toyota-industries.eu för uppföljning. Leveransreklamationer följer upp enligt gällande rutin för ej godkända leveranser. Detta för att kostnader och avvikelser skall registreras rätt.

Om trucken inte kan leverans godkännas:

  • Återkoppling måste alltid ske till regionskoordinatorn omedelbart. Utredning startas av Produkt-Leveransreklamation.

  • Avsluta uppdraget med Leveransbesöket (om det finns något).

  • Starta upp ett nytt SO med uppdragstyp IO för att åtgärda problemet.

Vad är det som gör att maskinen inte går att leverans godkännas?

  • Serviceteknikern upptäcker uppenbara fel. Serviceteknikern fångar upp avvikelsen och rapporterar till regionskoordinatorn.

  • Kunden godkänner inte leveransen. Serviceteknikern fångar upp avvikelsen och rapporterar till regionskoordinatorn. 

  • Säljaren har gjort fel. Serviceteknikern fångar upp avvikelsen och rapporterar till regionskoordinatorn.   

  • Order har gjort fel. Serviceteknikern fångar upp avvikelsen och rapporterar till regionskoordinatorn.   

  • Fabriken har gjort fel. Serviceteknikern fångar upp avvikelsen och rapporterar till regionskoordinatorn.

    • Felmonterat

    • Inte monterat alls

    • Fel utrustning

    • Större justering som tar längre tid   

  • Någon av punkterna i checklistan är inte OK. Serviceteknikern fångar upp avvikelsen och rapporterar till regionskoordinatorn.   


Leveransreklamationer återkopplar till tekniker/regionskoordinator när utredningen är klar med vem som är ansvarig och betalare av avvikelsen. Betalaren skrivs in på intern texten på uppdraget. 

Rutin Leveransbesök Teknikerhandboken

Processkarta leveransbesök

warning Created with Sketch.